EESYA

AARIZ

Sunday, November 13, 2011

Amalan Pregnancy yang perlu aku teruskan..

2nd pregnancy ni cam lain sikit.. Rasa cam cepat jer masa berlalu pun ada gak.. Sedar tak sedar, dah masuk 2nd trimester, dah 4 bulan setengah dah pun.. Dulu masa pregnant kat Eesya, rasa cam lama jer tetiap minggu tu duk kira "Bila laaa nak masuk 2nd trimester, 3rd trimester.." Agaknya sebab dulu baru keje, keje pun tak banyak sangat kat opis.. Pastu kat umah pun boring ja sebab Encik Pejoi keje kat Dell, malam baru balik.. Sekarang ni lain skek.. Kat opis pun keje banyak dengan itu ini, tak sempat nak baca forum2 pregnancy apa bagai dah.. Kat umah lak bz melayan Eesya, jadiknya masa tu rasa cam cepat jer berlalu.. 


Adik dah 18 weeks..*image googled*

So aku senaraikan benda2 yg aku amalkan masa pregnant kat Eesya dulu.. Yang sekarang ni kadang2 aku lupa, dan tak sempat nak buat.. Supaya aku boleh tengok balik, dan Encik Pejoi boleh baca dan tolong ingatkan aku sama..


1) Surah Maryam, Yusof dan doa nabi yunus masa terperangkap dalam perut ikan paus..
- Kalau tak sempat baca, at least pasang and dengar masa kat ofis and sebelum tidur.. Takmo kasi alasan dah.. Dalam iPhone pun ada, iPad pun ada.. Bukak and dengar jer kalau tak sempat sangat..

2) Makan obimin and neurogain..
- Since nasik pun tak makan, sila makan supplement ini dan lain2.. Sian kat baby nanti... Kakak Eesya got all these from mama, so mama please be fair to adik too..

3) Makan kurma sebijik sehari..
- Yang ni belum start.. Cepat pi beli and amalkan.. Bukan susah pun nak makan sehari sebijik kan?

4) Minum soya bean / makan tau foo fah / yogurt selang sehari
- Since I'm allergic to lactose, so kena ganti dengan benda alah ni atas nasihat doctor.. Kalau tak, sila makan pil kalsium...

5) Pakai bio-oil utk strech marks..
- Pakai jangan lupa... Untuk diri sendiri gak..

6) Banyakkan jalan-jalan..
- Dulu masa Eesya, hari2 jalan sana sini.. Tawaf Qbay berkali-kali sehari.. Skrg stamina sudah kurang, so better jalan2 balik.. Nanti susah nak bersalin, how?

7) Start 7-8 bulan, minum air kelapa seminggu 2 kali..
- Untuk elakkan kepala baby berkerak..

8) Start 8 bulan lebih, minta Encik Pejoi buat air selusuh dan air Yasin..
- Note to Encik Pejoi..

9) Takmo sedih2, nangis2, emo2.. Gelak and happy2 jer utk dapatkan anak yg happy dan tak moody..
- Kali ni cam emo lebih... So kena control skek..

10) Banyakkan makan kacang cerdik dan badam..
- Ni baru nak amalkan sebab terbaca pasal khasiat kedua-dua benda alah nih..

Sorry adik, mama seems too busy to memorize all this.. I'll try my best after this, ok?


2 comments:

  1. mash, thanks for your info...ada few aku dah start buat, ada yg skip2..hehe...skg ni byk free time, so ada masa la aku nak bc forum pregnancy..cuma td aku p klinik kesihatan, HB aku low lah....turun ke 10.5... risau plak aku...any tips???

    ReplyDelete
  2. Aku dulu lagi 2-3 hari nak pi check up tu, pulun makan kerang rebus dgn bayam yg merah tu... Memang tak pernah turun bawah 12.. Hehehe.. Skrg ni tatau aa.. Sbb LWE tak check HB pun... Tapi kalau aku jumpa kerang tu, makan gak aa.. Bayam tu jer susah nak jumpa kat kedai.. So kena masak sendiri laa...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails