Monday, March 14, 2011

Aeroline...

Moh kiter citer pasal naik Aeroline ke KL nih... Kami naik hari Jumaat dari Queensbay ke Hotel Corus... Sebabnya konon nak dekat terus nak pi ke PWTC... So bertolak pukul 8.30am..


Kat waiting lounge Queensbay... Agak selesa ada aircond, tempat letak bag, dispenser untuk bancuh air kot2 nak minum kopi ke teh ke...

Bas dalam 8.35am baru sampai... So takde ler nak kata punctual on the dot tu kan... Tapi sbb 5 minit jer, consider ok laa tu.. Flight pun kadang2 delayed gak kan..

Masuk dalam bas, cari seat memasing.. Atas seat ada seketul bantal sorang... Dan tak masyam.. hahaha... Kalau jenies bantal lunyai busuk masam, mesti tak lalu kang...


Eesya amik bantal buat bagi baby dia tido...

Kul 8.40am bas pun gerak... Bas gerak jer, steward (konon laa steward kan.. aku tatau nak bahasakan apa dah.. hehe) tu datang kasik air mineral kecik sorang satu..


9.00am, steward tu datang lagi and bagi sorang satu headphone... Kegunaan headphone, untuk cucuk kat tepi kerusi tu.. Boleh pilih nak dengar radio ke, atau nak dengar yg TV kat depan tengah tayang movie apa ntah... Radio ada laa beberapa channel...


Budak Eesya tengah main channel radio... Suka2 hati dia jer haaa...

9.15am, steward tu datang lagi... Kali ni bagi meal set pulak... Hari tu kami dapat Nasi Ayam.. Siap dengan sudu garfu dgn tisu.. Aku rasa cam Nasi Ayam kat Rasamas jer.. Hahaha.. Agaknya kater kat situ kot..


Budak Eesya tengah nak makan...

Masa tengah makan tu, steward tu datang lagi.. Masa ni tanya sorang2, "U wanna coffee or Milo?" Tea habis masa nih.. Hahaha.. Belum cik abang tu datang kat tempat kitorang, si Eesya dah dengar... Elok kawan tu sampai jer kat tempat kitorang, dengan confidennya si Eesya "Milo satuuuu!!" hahaha... Sengih2 jer cik abang tu... Adeh laa anak aku nih... Milo tu dapat lepas 15 minit camtu.. Dah settle makan apa semua laa kiranya...


Budak Eesya tak sesabo nak minum Milo... Panas giler tu yang ooi...

So lepas jer edisi Milo, steward tu pun tak datang dah.. Selesai dah tugas beliau gamaknya.. So aku nengok ramai yg tido... Ada gak yang tengok movie.. Ada gak yang layan laptop cam adik aku nih...


Layan citer Korea.. Mementang ler ada plug yer.. Suka hati beliau...

Yang si Eesya pulak, mana laaa nak reti duk diam sampai 3-4 jam atas bas... Mula laa nak melilau laa apa laa.. Aku bawak ler dia turun ke lounge tu kejap kot2 boleh lepak tengok TV kat situ ke apa.. Tapi malangnya tak selesa nak duduk situ sebab diorang letak segala kotak air mineral dgn a few boxes kat bawah tu.. Plus bumbung tu rendah jer.. So aku rasa tak best jer duk bawah.. Duk atas lagi best.. So naik laa atas balik...


Nak lekakan si Eesya nih, aku bagi dia buat activity book yang dia suka sangat tu.. Berlalu laa jugak sejam... Mujur gak aa ada meja kecik untuk makan tu... So boleh ler dia buat colouring ke apa...

Kitorang sampai area KL dalam pukul 12 macam tu.. Tapi nak masuk area KLCC, jem ya amat... Dah ler hujan... Lembap giler aku rasa... Eesya masa tu laa baru nak tertido..


Dah nak sampai sesangat baru dia terlena.. Jenuh nak dukung kang...

Itu perjalanan dari Penang - KL.. Dari KL nak ke Penang pulak, kami naik dari One Utama.. Waiting Lounge dia lagi best ya amat kalau banding dengan kat Queensbay punya.. Bas pun lawa dan baru lagi yang kami naik memula... Best2.. hehe..

Tapi yang lagi best adalah, masa perjalanan balik tu, budak kecik ni tido sepanjang jalan dari KL-Pen.. Hahaha.. Mak dia suka hati giler boleh feeling2 dengar lagu sentimental sambil bantai tido 2-3 jam... Hahaha... Lega giler...


Lena diulit mimpi bermain dengan Kakak La...


Ni masa nak berpisah kat One Utama.. Kemain lagi berpeluk sakan depa nih.. Hahaha

Kesimpulannya, naik Aeroline ni best berbanding bas2 ekspress biasa.. Yer ler, harga pun dekat double kan... Tak berhenti mana2 perhentian pun kecuali for 10 minutes.. Tapi masa balik tu mmg tak berhenti langsung.. Dalam tu ada toilet kan.. So tak berhenti pun takpe.. Masa balik Pen - KL tu, 3 jam 20 minit dah sampai..

So kalau takde jalan nak gi KL dengan flight pasni, boleh aa naik Aeroline lagi... Tapi aku tak pernah try NICE lagi.. Mak aku cakap NICE pun ok.. Lebih kurang layanan macam Aeroline nih... Tapi tengok ler nak berhenti kat mana... Kalau nak ke One Utama, Sunway Piramid atau KLCC, boleh naik Aeroline.. Kalau nak ke KTM, sebab senang nak amik komuter ke apa bagai, boleh nak NICE...

Best kan jadi rakyat Penang? Ada banyak choice... Heee... ~

5 comments:

  1. wah best2...aku pnh naik nice..die bg slimut...naik ptg ..bg fresh oren tp amik dr air kotak..aku nmpak die tuang..kekekke

    ReplyDelete
  2. oooo.. dlu aku dgn abg aku pnh usha2 aeroline kt corus tu sbb plan2 nk pg s'pore. tp x jd pg pon.. bgus la entry ni. bru aku tau cmne sbenonye aeroline nihhhh...

    ReplyDelete
  3. mama didil ~ ooo... takde makan2 eh? tapi rasanya NICE mahal lagi...

    Lissa ~ a'a... ada pergi spore... tapi kalau dari Penang, mau kematu duduk dlm bas.. hahahaha

    ReplyDelete
  4. wahhh tak pernah lagi naik aeroline ni. NICE slalu naik dolu2 masa saya study dan bekerja di KL. dia ada jugak makan2, dulu slalu dapat sandwiches but recently mak naik dia kata depa start bagi nasi2, mee etc..

    btw, aeroline ni nak naik dari mana? I mean QB kat mana?

    http://twinkywinkystars.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. Kalau lalu dari luar Qbay, akan nampak tepi jalan tu Aeroline punya tempat... Sebelah dengan Station One...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails