Thursday, January 5, 2012

My new gadget!~ Hahaha


Orang lain duk sibuk laa Samsung Galaxy Note, iPhone4s, aku pun nak gak laa gadget baru kan... Walaupun takde kena mengena, tapi Eesya pun sibuk tanya "U got new hp aaa mama?" Kakakaka... 

Alat check glucose level dalam darah..

Pakai benda alah ni memang senang jer nak check glucose tu.. Aku ikut dan jer kadang2 dalam kereta pun boleh buat sebab dia bagi skali dgn bag travel macam bawah ni..

Dalam bag tu muat letak  meter reader, strip, pen cucuk jarum, jarum, dgn alkohol tissue..

So sangat simple.. Lap jari dengan alkohol tissue, cucuk guna pen, pastu darah kuar skek terus masuk kat strip yang attach kat meter reader tu.. Jarum tu kena tukar baru tak sakit.. Kalau pakai banyak2 kali, ada kemungkinan akan sakit ler kot sbb jarum tu makin lama makin tumpul dan tak elok laa pulak kan dari segi kebersihan..

Harga aku beli RM135 sebab kat farmasi tu ada promo untuk alat ni.. Harga sebenar cam kat packaging dia letak tu ler.. RM218.. Tapi aku dah pi 5-6 farmasi, ada yang letak RM160, RM176, RM180 and RM190.. So bila jumpa jer yang farmasi jual RM135, terus laa beli... Tapi alkohol tissue tu beli asing.. Pastu strip dengan needle kena beli tambah sbb yg pakej dia bagi tu cam tak cukup jer...

Bila pakai alat ni, bangun tido sebelum breakfast senang skek nak amik reading glucose tu.. Tak yah pi beratur kat klinik ke farmasi ke nak amik.. Bangun terus boleh amik.. Tak yah mandi pun takpe.. Hahahaha.. Pastu since gynae aku suh amik 2 kali sehari reading selang laa time yg dia bagi tu, (2 hours after meal) memang senang aku nak detect apa yang aku makan yg bagi naik glucose dalam darah aku... So now assumption yang aku buat, aku mmg kena pantang carbo banyak2.. Orang lain mungkin lain laa peel dia kan.. Tapi aku makan betik pun naik.. Keow teow lagi naik melampau.. Nasik mujur laa aku mmg dah kurang makan.. Tapi hari tu aku makan nasi beriyani kat kedai arab, tak naik langsung.. Nak kena pi tanya kot beras apa dia pakai.. Hahahaha

Lagi best aku makan Mcd, tak naik pun... Hahaha.. Tapi aku makan burger jer ler.. Fries aku ciluk 2-3 batang dgn air tu mmg tak minum.. Kalau tak, punya laa pressure semua benda takut nak makan.. Dengan adanya Accu Chek Performa, saya tidak takut lagi.. Muahahaha.. Cam iklan apa ntah...

Oh btw, reading aku nampak so far so good skrg ni... Dari 5.2-8.5.. Alhamdulillah...

Blood glucose
 
Fasting blood glucose: 70-99 milligrams per deciliter (3.9-5.5 mmol/L)
2 hours after eating (postprandial): 70-145 mg/dL (3.9-8.1 mmol/L)
Random (casual): 70-125 mg/dL (3.9-6.9 mmol/L)
http://diabetes.webmd.com/blood-glucose?page=3

p/s: And please, aku tension kalau ada orang duk pandai2 komen suh jaga makan dengan ayat bijak pandai mengalahkan gynae dan dietician.. So tak yah nak komen ayat bijak pandai di sini.. Nak komen dengan ayat pengalaman, saya persilakan.. Sekian.. 


9 comments:

  1. Mash, aku 1st pregnancy dulu, kena gak minum ayaq gula hat manih giler tue sebab berat badan naik lebih dr standard.. aku pun tak phm sgt awat la tak boleh naik berat byk2 padahal kan kita mngandung.. Takleh naik >2kg la apa la..
    Tapi, aku mengelat, minum separuh ja, bila nurse tak tgk, aku buang ayaq tue.. Haha.. mmg tak accurate la kot result aku..
    Itu jelah! Semoga semuanya berjalan lancar..

    ReplyDelete
  2. sis, just to share.
    saya pun beli glucometer ni. wah murah tu 135, saya beli 185. huhu
    btw, saya baru keluar wad kelmarin, hari isnin 9.1.2012 sebab gdm (kencing manis semasa mengandung).
    bacaan sis 5.2 - 8.5 tak ok sis.. saya pun cam tu gak dulu, terus doktor refer di hospital. kat hospital, doktor kata tak ok. yang refer yang sis buat tu, glucose level untuk normal person. untuk orang mengandung, glucose level kene lagi rendah untuk protect baby iaitu :
    3.6 - 5.5 (sebelum makan)
    4.4 - 6.7 (2 jam lepas makan)
    saya sekarang under insulin (tapi very low dosage la)
    just to share sis :) take care ya.

    ReplyDelete
  3. Diyana ~ boleh ek buang pulak? Aku tak terpikir pun.. Hahaha

    ReplyDelete
  4. Puan Thalha ~ Thanks dear.. A'a.. Memang murah masa tu pun terkejut sbb beza banyak sangat dgn farmasi lain.. Dah visit ur blog tadi.. Congrats eh.. 1st pregnancy kan.. Takpe.. Anggap jer dugaan masa mengandung.. Org kata susah masa mengandung, nanti nak bersalin dipermudahkan.. Harap2 gitu ler.. And mmg betul pun GDM ni ikut jugak dr yg check kita.. My gynae kata nampak ok jer sbb reading tu skali jer cecah 7, lagi sekali 8.5.. Slalu dalam 4.8-6.9.. Tapi mmg kena jaga makan laa.. Kalau tak, boleh rasa pening2 kepala macam sugar high.. Take care ok..

    ReplyDelete
  5. salam.

    Saya mengandung dah 27wks. Mmg berhajat sg nak beli glucometer. Mengandung anak yg no 1 sy ade GDM & PIH. Skang yg no 2 pun GDM & Hypetension. Selang sehari kene check bp, 2 minggu sekali kene wat BSP.. mmg leceh.. Mana la tau duk area dekat2 ngan tmpt sis beli gulucometer, nak rembat la 1.

    ReplyDelete
  6. salam sis..

    Saya nak beli jgk.. Beli kat mana? Sy ni mengandung anak ke-2. ada GDM & darah tinggi. Anak pertama dulu mcm ni gak situasi nyer. Result BSP dlm 4.6 ke 4.9 je. tp sbb reading MGTT 3.6/8.0. Skang kene check BSP tiap2 2 minggu. Check BP lak selang sehari.

    ReplyDelete
  7. Hi Farah,

    Saya beli kat Penang area Bukit Jambul.. Cam rendah jer bacaan tu pun kena check juga yer?

    ReplyDelete
  8. salam,

    Kena check jgk sis. Doc ckp kena pantau, takut dihujung kehamilan ni gula boleh naik mendadak. Ni awal bln mac saya kene buat BSP sekali lg, kali ni sekali dgn ambik darah utk mcm2 test.

    ReplyDelete
  9. Wah , ramai juge kene GDM .. saya baru aje pregnant kali nie kena GDM.. tengah cari glucose meter yang harga OK... juge....

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails