Sunday, September 18, 2011

Make Over Sofa...


Sofa kitorang dah berusia baper tahun eh? Dari kawin laa kan... So maknanya dah dekat 5 tahun... Wohhhhhhh... Baru sedar sofa ni dah dekat 5 tahun... Hahaha.. Patut laa dah tenggelam... Based bawah tu dah patah.. Sian dia terpaksa menampung berat badan yg bukan calang-calang kat umah kitorang ni.. Hahaha... So kami pun panggil laa Dr. Sofa dtg untuk check condition sofa ni... Mintak tolong betulkan apa yang boleh dibetulkan..

Dr. Sofa ni namanya Uncle Wong.. Aku dpt contact no dari Homelife.. Tempat aku beli sofa ni dulu.. Masa tu mintak contact no sapa2 yg boleh nak buat cover cushion ni balik sbb dah koyak.. Pastu Homelife bagi no uncle ni.. So dah pernah laa panggil uncle ni skali mai tengok, and then dia jahitkan jer kat umah aku gak cover sofa tu sbb dia kata skek jer koyaknya.. Tak yah nak ganti2.. Jimat duit haku.. Hehehe

Pastu lepas maktok duk bebel2 kata sofa tu tenggelam, aku pun call laaa Uncle Wong ni lagi mintak datang tengokkan apa yang tak kena dgn sofa kitorang tu.. Bila dia datang, dia check, and then dia bagitau, based bawah tu dah patah... Bwah tu cam jenis belting jer.. Bende tu dah lendur ke bawah... So kena ganti belting tu.. And dia akan tambah kusyen yang macam sponge tu satu layer sblm ke belting tu sbb yang sedia ada dah hancusss....

L-Shape yang asal....

So ok laa.. Aku asal boleh pakai lagi L-Shape tu, kire ok jer.. Nak beli lain, takde kedai pulak nak amik trade in.. Kalau yg jenis 3+2+1 tu Fella Design amik jer trade in.. Yang L-Shape ni tak nak pulak diorang... Pastu Uncle Wong tanya lagi, apa lagi aku mau? Nak baiki jer ker? Pastu aku pun cakap laa... "Uncle boleh transform sofa ni cam magic tak? Jadi bentuk lain ke?" Hahahaha.. Aku melawak jer time tu... Sekali Uncle tu layankan aku.. "U mau jadi macam mana? U bagitau I.. I boleh buat punya.." Aiyokkkk.. Sekali dia serius laaa... So aku kata laaa aku nak potong armrest yg sebelah hujung tu sbb oversized.. Lebih pada dinding.. Dia kata OK... Pastu aku cakap nak gabungkan semua jadi sambung terus sbb bila pisah2 tu, toys Eesya suka duk jatuh celah tu... Pun Uncle tu kata OK... So kira2 semua, dia kata RM300.. Muahahaha.. Aku pun ok jer ler.. Aku ingat dah RM500++ dah... Lepas tu set appointment bila dia nak mai buat.. Dia kata dia mai buat kat umah pun boleh sbb kalau nak bawak ke kilang dia, nanti kena sewa lori... Sewa utk lori jer dah RM200.. So jimat laa RM200 tu kalau dia dtg buat kat umah... Tak lama pun.. 3 jam jer dia kata.. So aku pun ok jer ler....

Tetengah tu laa aku suh gabungkan...

So smalam, hari Ahad, macam yang dijanjikan, Uncle Wong pun sampai.. Uncle Wong ni mmg punctual.. Kalau janji kul 2.00, kul 1.58pm dia dah call ada depan umah... Hahaha.. So kong kang kong kang dia kerjakan sofa aku, ni laaa hasilnya.... Tak sampai 3 jam pun sebenarnya Uncle tu buat... Kira puas hati gak laa.. Hehe

Dalam proses.. Belting hijau tu laa dah ranap lendur... So kena gantikan..
Budak Eesya testing yang dah siap...

Hasil akhir... Ngan-ngam jer dinding belakang tu lepas dah buang armrest
Hujung skali kami alihkan untuk letak Wing Chair budak nih... Dia punya pasal laa makin sempit umah yg mmg dah sempit nih.. :p
Budak ni pengsan sbb sibuk sangat duk tengok Uncle Wong tu buat keje.. Hahaha
 
Sayang sebenarnya sofa ni sebab ni hadiah kawin dari maktok.. Walaupun maktok tak kisah kalau nak jual ke trade in ke, tapi bukan senang orang nak kasik hadiah RM2k pi laaa beli apa korang nak beli kan... Hahahaha.. Ingat lagi punya seronok duk pi pilih sofa ni kat PISA tu... Habis semua sofa kitorang try... At last Encik Pejoi berkenan sangat sofa yang ni... So kena fully utilized laa sampai habis.. Agak2 esok dah cemuih sangat sampai tatau nak transform lagu mana, baru kita pikir beli lain ler kot Encik Pejoi kan? 

20 comments:

  1. Mash, aku rasa mcm dah wish tapi tak pa la aku wish lagi skali. Tahniah for the 2nd baby! Take care ok?

    ReplyDelete
  2. Doctor sofa tu agak2 leh tukar atau repair tak sofa aku yg da koyak2..huhuh..kalau tak mahal sangat..ingat nk tukar kain sofa yg kat homestay aku tuh..malas nk beli2 baru..

    ReplyDelete
  3. reena ~ thanks!

    diyana ~ boleh jer rasanya...

    ReplyDelete
  4. woh boleh eh..nak kontek number dia..thanks!!!

    ReplyDelete
  5. isk besnye ada org cmni...

    teringat dlu2 aku buat kitchen cabinet. uncle tu kte ckp je sume bnde sume die bole wat. bru ckp sepatah die da tahu kte nk cmne. harga plak bleh nego2 lg. mmg beslahhh..

    tp x pnh jmpe lg 'org kite' yg sebagus itu. huuu

    ReplyDelete
  6. slm..

    awak..boleh tak kita nak mintak contact no uncle ni...pls..pls...

    sebab dh tanya nak baiki sofa kat org melayu kit amahal sgt dia caj...

    pls..klu nak email.. sya_nez@hotmail.com - ni no fon kita..0122632021...

    pls kita tgu yer.

    ReplyDelete
  7. tolong emailkan no fon uncle wong ke zaityfasyuha@yahoo.com.. plsssssss.. sy dah puas cari tempat nak repair sofa ni.. L shape juga..
    uncle ni kat Penang kan?

    ReplyDelete
  8. Uncle Wong that so pro to repair my sofa.... since my sofa use about 7 year and now become new set with leather.... thanks mamaeesya that sharing uncle contact......
    Wish you and your family always happy.....

    ReplyDelete
  9. hi dear..Uncle Wong ni stay mne? dia bole dtg kl ke?huhu..really need someone to help me to fix my sofa..huhuh

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum....
    boleh tahu x lokasi tempat kerja uncle wong ni????
    pliss minxx tolong sangat

    ReplyDelete
  11. Uncle Wong ni kilang dia dekat mana ye ?

    ReplyDelete
  12. Best. Berbaloi jugak baiki ni kan. Berbanding beli. Saya pun nak baiki jgk ni. Tengah Cari idea. Heheh..

    Jemput ke blog saya: www.natrahmohamed.com

    Assalamualaikum :)

    ReplyDelete
  13. asalam sis
    boleh bg num phone uncle tu-ni email sy niki039@yahoo.com
    tq sg2

    ReplyDelete
  14. Hi.. thanks for sharing the contact. harga dia mememang reasonable la.. i dah dapatkan quotation dari beberapa orang. harga dia paling murah. and, paling penting ada warranty sampai 7 tahun lor

    ReplyDelete
  15. Boleh kasi no uncle tu tak..ni di jb ke?

    ReplyDelete
  16. Salam. Boleh share no fon Incle Wong? Pm pls kat 0122060474

    ReplyDelete
  17. can you email me uncle wong punya no hp.

    my email : shaq.showtime@gmail.com

    thanks

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails